2012-03-10

Dagens stall

Nikita: Idag red vi lektion igen. När vi kom till ridhuset var det 2 hästar därinne vilket Nikita såklart tycke var lite läskigt. Hon stod och tittade på dem och gjorde sedan ett kast med huvudet, tyvärr var min haka där så jag har lite ont i den nu. Men det är sånt som händer, hon spratt även till när den ena hästen kom mot oss fast dem hade ridit exakt samma väg någon sekund innan. Det är verkligen bra träning för henne att bara stå och titta på de andra hästarna. Men jag är glad att dem inte var där när vi skulle rida sen.
På lektionen började vi i trav på volten vilket gick rätt så bra. Hon var ganska pigg och blev lite stark emellanåt. Förut hade vi problem med att svänga och nu svänger hon för mycket. Om några gånger kanske vi har hittat vad som är lagom. :P När vi hade travat på ett tag var det dags att testa lite galopp. Nikita var ganska bockig och busig så det blev mycket jobb med att få henne i galopp, men i vänster varv lyckades vi med 2 hela varv på volten! När vi gick över till höger varv hade hon blivit ganska trött efter allt bus/bråk i vänster så hon ville inte fatta. Hon ökade traven och när jag la till spöet slog hon mot det så då var det bara att göra om igen. Efter många försök och en sjukt svettig Fia fick vi i alla fall galopp. Där avslutade vi lektionen med lite trav på volten och fyrkanten, den traven kändes faktiskt riktigt bra och hon lyssnade bra.
Hon är ju väldigt bestämd och testar väldigt mycket men jag tror att hon kommer bli riktigt fin/rolig att rida när vi väl tagit oss förbi detta. :)
Självklar filmade vi, hoppas jag kan lägga upp något i veckan.

Chantal: Skrittade ut på en barbackatur i solen ca:20 minuter. Vi träffade på grannen och stod å pratade en liten stund och hon stod nästan helt stilla! Chantal har alltid haft problem med att bara stå still så jag är riktigt nöjd över det. Hon var ganska pigg och ville gärna trava så det blev mycket halter. Innan kändes frambenen lite mosiga men inte efter turen. Höger bak var däremot lite större än vänster.

Louise var ute hos Golle idag och när dem kom tillbaka från sin lilla skrittur så stod jag och Chantal ute på stallplan. Golle vart gnäggig och ville gärna springa fram till Chantal. Louise hoppade av, eftersom hon inte känner honom än ville hon inte pressa honom förmycket uppifrån ryggen så därför valde hon att hoppa av. Men när hon hade hoppat av fick hon honom lugn jättesnabbt och dem (Chantal & Golle) stod och tittade på varandra med ca: 5 meters mellanrum. Det var länge sen man kunde göra det kan jag ju säga er. Jag tror att det här kommer bli jättebra och vem vet nån gång kanske vi kan rida ut tillsammans. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar