2012-03-24

Dagens stall

Nikita: Red lektion i ridhuset. Hon var ganska avslappnad redan från start idag vilket var skönt. Vi började på volten i trav med övergångar till skritt. Hon är lite långsam på att stanna så det måste vi öva på. När vi hade travat på volten gick vi över till ett litet fyrkantsspår och en liten volt vid P och V(?). Hon vill gärna röra sig bort från väggen så jag fick verkligen jobba för att få henne rak/lite innåtställd. När vi hade travat ett tag var det dags för lite galopp(vänster varv). Hon bockade och sparkade bakut men fattade i alla fall galopp och vi kunde galoppera vidare. Jag galopperade på den slutna delen av volten och bröt av så fort jag kom upp till den öppna delen. Vi fick säkert göra detta tio gånger innan hon gav sig(slutade bocka) och nästan fattade galopp av sig själv när vi kom till den punkten av volten. I höger varv gick det sedan väldigt enkelt och hon fattade galopp utan att bråka. :) Efter galoppen jobbade vi några varv i trav och då kändes hon väldigt mjuk och bar upp sig bra. Däremot ville hon öka i hörnet där vi fattat galopp men då satte jag mig lite extra tungt i sadeln och hon lugna ner sig.
Det är roligt att jag redan känner skillnad mot första lektionen och det känns som jag lärt mig en hel del på bara 3 gånger. Jag har definitivt blivit snabbare på att korrigera henne när det blir fel vilket är bra.

Sussi och Brolle red också lektion så vi fotade varandra, tyvärr hade jag inte den bra kameran men hoppas att någon bild går att visa. Ska även försöka få tid till att klippa ihop filmen från förra lektionen.

Chantal: Blev bara lite mys i hagen, benen kändes fina och hon såg ut att trivas i den härliga solen. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar