2012-05-06

Dagens stall och den fjärde avsittningen

Idag kom jag ut med 14-bussen och började med mockningen till stona. Efter det fyllde jag deras vattenhinkar och la upp middagsmaten så allt sånt skulle vara klart.

Chantal: Fick äta gräs i 20 minuter medan jag borstade och mös med henne. Hon fäller fortfarande, när ska det ta slut? Sedan fick hon vara ute och äta gräs i ca: 40 minuter medan Spansk red Jasmin. Benen kändes lite mosiga idag också.

Nikita: Vi gick bort till en äng eftersom våran "ridvolt" är ganska knölig. Började i skritt på en volt och hon kändes ganska stel samt jag höll mina händer helt åt helvete och så viker jag mig inåt. Däremot har jag blivit bättre med mina ben. Vi jobbade på en stund i skritt och hon kasta sig några gånger tror hon vart rädd för Spansk lilla hund Hobbe, hon är ju ganska harig av sig. När det var dags för trav ville Spansk att jag skulle sitta ned men jag hade inte riktigt koll på mig själv så Nikita drog iväg i galopp och gjorde lite krux, jag tog tag i ena tygel för att få stopp på henne men då la hon en fin bockserie. Jag satt kvar i de 2 första men efter den tredje låg jag i backen. Hon stannade upp och kollade på mig för att sedan köra full galopp hela vägen till stallet med lite inslag av bakutsparkar och pruttar. Jag klarade mig med bra, fick en liten lårkaka men det går över. Så det var bara att knata efter henne, Pierre och Hasse hade fångat henne så hon stod inne i sin box och mumsade på middagsmaten. Men då var det bara på med grejerna igen och så begav vi oss ut till ängen igen. När vi kom dit jobbade vi mycket i skritt på volten, jag fick ställa henne inåt och sedan utåt. Spansk fick tjata mycket om mina händer, att jag måste räta på mig, inte vika mig samt hålla stödet på yttertygeln. När jag väl fick till allt detta så gick det riktigt bra och vi övergick till lite trav. Så länge jag höll koll på mig själv gick hon riktigt bra och det kändes super. Hon blev lite trött på slutet och hängde lite i handen på mig, då la jag till lite mera skänkel och lyfte henne lite så blev det bra. Trots att passet började som det gjorde så är jag riktigt nöjd. Spansk är verkligen en bra ridlärare. :) Passet blev ca: 2 timmar totalt med tillbakaspringning och allt men det var väldigt mycket skrittarbete och kanske 20 minuter i trav.

Jasmin: Spansk lånade henne och red lite dressyr. Det såg fint ut men hon fick vara på henne en del då hon har förslappat sig lite sedan Sara slutade. På slutet så tog vi några språng och hon vart riktigt taggad. Jag fick också hoppa upp och ta 3 skutt vilket var riktigt roligt. :) Sedan fick jag jogga av och försöka sänka formen på henne. Det funkade hyfsat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar