2012-03-18

Dagens stall

Nikita: Red till ridhuset med Sara och Sussi. Jag jobbade mycket på volten men även på ett litet fyrkansspår. I början var hon ganska spänd och hoppade till för lite grejer samt ville inte riktigt svänga. Jag tänkte då på att hålla benen stilla och i rätt position, se till att räta på mig samt rida mycket med sätet. Vara så tung som möjligt i varje nedsittning så hon skulle stanna upp och inte springa så fort. Det arbetet funkade jättebra och hon blev avslappnad och bar upp sig riktigt bra. Det kom in en annan häst i ridhuset medan vi var där men Nikita skötte sig bra. Hon kasta sig någon gång men inget mer, jag försökte hitta på saker åt henne så hon inte skulle fokusera på den andra hästen och det fungerade faktiskt bra.
I slutet av passet prövade jag även lite galopp i båda varven där hon började med en bock men sedan galoppera vi halva volten så jag är nöjd. Hon hade nog hunnit bli lite trött, det är svårt det där då jag inte vill galoppera från början för då skulle hon explodera av all energi men idag vart det nog lite för mycket travjobb innan galoppen.
På vägen tillbaka mötte vi två islandshästar och dem tyckte hon var riktigt läskiga. Hon hoppade och stutsade och när hon inte gjorde det gick hon i en väldigt samlad trav. (så då vet vi vad vi kan kräva av henne sen :P) En gång fick jag hänga mig med hela min vikt i tyglarna då hon bara ville springa iväg. Men efter ett tag lugna hon ner sig och vi kunde vandra vidare utan att det var jobbigt att gå.

Chantal: Har ju glömt att skriva om i fredags så börjar med det: Gick en promenad på 30 minuter med Sara som red Jasmin. Chantal var superpigg och ville inte alls gå långsamt så vi tog lite trav på vägen.. Och fy vilken fart hon fick jag hängde efter så gott jag kunde. Vid några tillfällen pressa hon ner mig i diket så då fick vi stanna och försöka skritta några steg igen. Hon kändes väldigt glad och lycklig! Benen kändes fina både innan och efter.
Idag: Gick en promenad på 20 minuter. Även idag var hon piggilin så jag joggade lite med henne. Hon fick ett väldigt svung i steget och såg riktigt nöjd ut. Hon tog även några galoppsteg.. Idag prjeade hon inte ut mig lika mycket vilket var skönt. Vi måste verkligen jobba på det där så jag inte behöver springa i dikena hela tiden :)  Benen kändes fina. Jag invigde även mina skyddskor och dem gick riktigt bra att både gå och springa i :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar