2012-01-17

Utrustning

I söndags tog jag hem Nikitas träns för en ordentlig putsning och igår tog jag tag i det.
Hur ofta putsar ni hästintresserade läsare eran utrustning?

Jag försöker köra en liten putsning efter varje ridtur (är däremot lite sämre på det nu när det är kallt) och sedan ta hem tränset en gång i månaden. När jag putsar hemma tar jag alltid isär det medan i stallet putsar jag det ihopsatt.


  • Först använder jag lädertvål. Brukar ta rikligt med vatten och tvål så det blir ganska skummit. När jag gjort alla delar torkar jag av dem med en handduk. Lädertvålen jag använder är denna:












  • Efter detta tar jag läderbalsam, även här använder jag ganska mycket. Sedan låter jag det torka in i några timmar och torkar av det överflödiga. Använder samma märke som på lädertvålen:










  • Allra sist använder jag en olja som ska göra lädret lite mer tåligt. Som ni säkert förstår använder jag ganska mycket här också, försöker planera så att det hinner torka in ordentligt. På förpackningen står det ett dygn, hinns inte detta med tar jag en handduk och torkar bort det som inte sjunkit in i lädret. Här använder jag detta märke: 











Nikitas sadel är i syntet så den behöver jag inte smörja. Har däremot köpt rengöring för syntetsadlar så det borde jag använda snart. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar