2012-01-06

Dagens stallupplevelser

Idag kom Lasse och hämtade mig i Ösmo kl 10.15, då var hovslagaren och Sara redan i full gång ute i stallet. När jag kom ut började jag med att släppa ut Golle och sedan mockade jag.

Skoningen av Jasmin gick som väntat smärtfritt.
Och efter henne var det Chantals tur, hovis lyckades verka alla 4 fötterna :)
Så länge hon inte höll bakbenen för högt och Chantal hade lite hö att pyssla med gick det bra. Så skönt!

Nästa häst på listan var Nikita och hennes bakhovar, även här spelade höet en roll.
Vänster bak gick bra men höger bak var hon lite bråkigare med, men efter några försök gick även den att verka. Så nöjd.

När Nikita var klar tog vi in Brolle och övade lite med honom. Hovis tog en sko och bankade på den medan vi höll i höpåse och Brolle. Efter en stund slappnade han av lite och vi slutatde. Detta kommer ju behövas göras några gånger men snart kan nog han också skos utan att få lätt panik. :)

Jag är verkligen jättenöjd men våran nya hovslagare, hon kallar sig Hubbes Hovslageri.
Nikita och Chantal är redan inbokade på en ny tid den 2/3 kl 8.00.
Efter allt detta var det dags för det vanliga pysslet.


Nikita: Red ut med Sussi och Brolle, vi tog den lilla rundan på 45 minuter. Eftersom hon inte gått sedan i måndags och det var kallt ute var hon rätt så pigg. Vi travade lite på en äng men hon ville bara fatta galopp och busa. Jag tog ner henne till trav för att några steg senare göra om samma procedur. Vi stannade till på en annan äng och red lite volter, tänkte att hon behövde jobba av sig lite energi. Men det tyckte inte hon utan var bockigare än någonsin. Ordentliga bockar också, jag klarade mig klar i det flesta men hamnade på sniskan i en bock och då la hon 2 till så jag drutta i backen. Ramla på rumpan så det var ingen fara och hon stod så lugn och fint när jag väl var av. Då var det bara hoppa upp igen och fortsätta. Hon la några till bockningar men vi tog oss igenom det och efter det blev hon ganska fin. Så då skritta vi hem.

Chantal: Gick en promenad på 15 minuter för att se hur benen reagerar. Sedan masserade jag rumpan och det nya stället, imorgon blir det halsen och bogen. Efter massagen lindade jag benen och satte på BoT-täcket. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar