2012-01-15

Dagens stall

Idag var både Sussi och Sara ute i stallet så vart bara 2 boxar var att mocka. Det gillas!
Jag bråkade även med Lasse idag, ordentligt. Han ville inte lyssna när jag sa att Chantal gick dåligt i hagen (hon stapplar runt och ser ut att ha ont, underlaget hjälper säkert inte men tror inte bara det beror på att det är knöligt.) utan blev bara arg så jag började skrika på honom för jag vart så trött. Orkade inte diskutera saken mer. Och jag vet att man inte ska skrika åt honom för han blir typ galen (mer än vanligt) men jag orkade helt enkelt inte mer. Vi skrek åt varandra och sedan gick han iväg, som han alltid gör. Har bara skrikit så här mycket på honom en gång förut och det var när han var superdålig på att släppa ut hästarna. Först blev han skitsur men nu tar han ut hästarna varje dag.

Vi fortsatte och göra i ordning hästarna och gick iväg till ridhuset. När jag red ringde Inger så fick stanna och prata med henne. Först var hon på Lasses linje att hon inte kan vara dålig om hon springer in från hagen(vilket jag inte sett henne göra så vet inte hur det är där) och att hon alltid går ut med Lasse på morgonen. Hon går med mig också på morgonen, det är när hon varit ute i hagen som hon inte vill gå.
Jag förklarade hur jag såg på det och berättade om i fredags när jag och Tuula försökte få in henne utan att lyckas. Berättade även det om att benen svullnar upp när hon har varit ute och gått promenad. Jag kunde inte hålla tillbaka tårarna och sa att jag bara vill veta om hon har ont eller inte. För jag orkar inte undra, jag mår absolut inte bra av det. Sa även att jag testat prata snällt och lugnt med Lasse och att jag helt enkelt inte orkade försöka vara snäll mer.
Och då sa Inger att vi ska avvakta några dagar och sedan kontakta Stav. Så nu har jag tagit bort BoT-täcket, inte lindat benen och på onsdag ska jag gå en promenad med henne. Jag vet att det verkar elakt men jag måste få Lasse att förstå att det är något fel på henne. ( Pinsamt ifall det inte skulle vara det, men det känns ganska otroligt) Så nu gäller det att få fram så mycket symtom som möjligt. Och håll era tummar att dem inte ändrar sig nu!

Nikita: Vi red som sagt till ridhuset det var jag, Sara med Jasmin och så Sussi med Brolle.
Hon var lite bråkig så vi fick börja om lite.(var ju ganska länge sedan vi var där)
Jobbade med vägar samt att få henne lugn. Stundtals blev hon riktigt fin och kändes avslappnad. Jobbade på att inte bli överknuffad på fel sida när vi rider på en volt och vara konsekvent i min ridning så hon förstår vad jag menar.
När vi hade ridit en stund kom en från Jursta in med sin häst och då blev Nikita väldigt stissig och såg sin chans att bli rädd för saker igen. Men fick några bra varv så nöjde mig efter det. Personen från Jursta red utan hjälm! Jag skulle aldrig få för mig att rida utan hjälm. Men det är inte mitt huvud och vill hon vara så korkad så ska inte jag hindra henne.

1 kommentar:

  1. Lilla gumman hoppas du får svar på vad som inte är helt bra med din häst,
    så du slipper gå och oroa dig. Det är ju mycket bättre att veta för då kan man jobba med problemet på ett annat sätt. Håller tummarna för dig och Chantal. Många kramar mamma

    SvaraRadera