2010-09-20

Valet och SD

Jag känner att jag behöver ett inlägg om valet.
Men detta blir nog mitt enda, vi får se.

Jag tycker personligen inte att det är katastrof att SD kom i i riksdagen, det kan behövas lite nytt blod där.
Däremot vill jag absolut INTE att dom ska få majoritet eller något i den stilen och nej jag röstade inte på dom.
Men jag ogillar denna hets mot ett demokratisk valt parti, det spelar ingen roll vilket.

Men igår när vi kollade på valvakan hör jag Mona Shalin (tror jag) säga att en kall vind går genom Sverige och att Sverige inte är ett land med främlingsfientliga åsikter. Men eftersom sossarna anser att SD är rasister och 6% röstade på dem är det väl ganska uppenbart att Sverige till viss del är "främlingsfientligt"?
Men det är skillnad på att inte vilja ta emot några invandrare alls och vilja skärpa gränserna.
Och vad jag förstår så vill SD skärpa gränserna, och istället försöka hjälpa folk i deras hemländer.

Sen undrar jag iaf alla dem som säger att det är katastrof att vi har rasister i riksdagen har läst SD's valmanifest eller bara lyssnat på vad alla de andra partierna och hela media säger.
Vet ni någonting annat än att dom vill minska invandringen?
För om ni har läst deras åsikter (alla åsikter på hemsidan)och fortfarande anser att dom är hemska rasister så varsågod.
I en demokrati ska man få tycka som man vill.

Men var är det demokratiska i att utestänga ett parti totalt bara för att dom inte har samma åsikter som alla andra?
Nu har jag inte kollat på spec många debatter men vad jag förstår har inte SD varit med och debatterat spec mkt så hur kan alla "veta" att dom är rasister när dom inte fått säga sitt.
Sen att Lars Ohly inte ens klarade av att sitta i samma sminkloge (stavning) som Jimmie Åkesson tycker jag personligen är väldigt barnsligt.
Dom ska ju ändå sitta i samma riksdag, eller?

Jag har läst lite på deras(sd) hemsida och jag kallar dem inte rasister.
Visst finns det saker jag inte håller med om eller tycker är dumt(tex licensjakt på björn och varg och en del andra grejer) men jag tycker det är bra att dom vill minska invandringen för vi klarar inte av att ta hand om dem som redan finns här.
Gör det mig till rasist?
Dom får vänta alldeles för länga innan dem får veta iaf de får vara kvar eller inte.(vad jag har förstått)
Och det är inte rätt, jag tycker att man ska få veta inom 1-2 månader om man får stanna eller inte max 3 månader.
Jag gillar inte allt alla de andra partierna vill heller men inte hetsar jag folk att inte rösta på dem eller tycker att dom sks strida mot sin egen politik bara för att hindra ett annat parti.

Folk skriver att dom skäms för att vi i Sverige har röstat in SD i riksdagen, men jag skäms över att vi inte längre är demokratiska.
För om det andra partierna skulle få bestämma skulle SD inte få vara med i valet och är inte det odemokratiskt, vad är det då?


Jag förbehåller mig rätten för felskrivningar då jag inte hittade hur lång tid det ska ta att få sin asylansökan behandlad. Och min bild av det hela är från media.

1 kommentar: